Derfor kan bibelvers lure oss

I Laget tror vi at Bibelen er Guds pålitelige ord (les Lagets trosgrunnlag). Likevel presenteres Bibelen – og særlig enkeltstående bibelvers – ofte på en feilaktig og løsrevet måte.

Handler Ringenes Herre om hagestell?

Når man leser en bok, slår man gjerne opp på første side, for deretter å bla seg gjennom til man når slutten. Etter å ha lest en hel bok kan man gjerne si noe meningsfullt om hva den handlet om. Du kan for eksempel lese Ringenes Herre-trilogien og konkludere med at den handler om kampen mellom godt og ondt, representert ved den usannsynlige helten Frodo mot skurken Sauron. Om jeg derimot sier at trilogien handler om hagestell, vil enhver som har lest den protestere. Men det er da jeg presenterer mitt kronargument: På en side i boka står det «...ta vare på røttene og vann dem godt.» Bam! Slam dunk! Lite sier jeg om at dette står i kontekst av Hobsyssel og det lidenskapelige hagestellet som bedrives der. Men sitatet sier ingen verdens ting om Ringens Herre i sin helhet.

  Alt du trenger til hagearbeidet?

Alt du trenger til hagearbeidet?

Det finnes én mening

Slik er det også i stor grad med Bibelen. Den er ikke en roman, men likevel en sammenhengende historie. Som leser av Bibelen kan du ha et nært og kjært – eller ikke så kjært – forhold til enkelte deler av den, som bestemte bibelvers. Det er bra. Samtidig er det fort gjort å lese sin egen mening inn i disse versene. Noen vil påstå at det er slik tekst best skal forstås, ved at du gir teksten den meningen du selv ønsker. Men dersom vi begynte å anvende en slik lesning på Norges lover eller IKEA-manualen, ville det rimelig fort blitt ville tilstander. Noen ganger opplever vi at det Ikke er så lett å forstå det vi leser. Derfor oppsøker vi en jurist, leser oss opp eller oversetter til et språk vi forstår. Slik er det også med Bibelen, dens mening bestemmes ikke av oss, men av den inspirerte forfatteren av tekstene. Derfor trenger vi å søke noe kunnskap om forfatterens samtid, målgruppe, språk, språklige form, om forfatteren selv og om tekstens plass i hele Bibelhistorien.

  Det er ikke alltid en bit kan tas ut av sin større helhet.

Det er ikke alltid en bit kan tas ut av sin større helhet.

Kontekst, kontekst, kontekst

Å lese en tekst i sin rette kontekst er helt avgjørende for å forstå den. Prøv selv. Kanskje har du et favorittbibelvers. Slå opp og les. Zoom deretter ut til å lese hele avsnittet. Les deretter kapittelet, for så å avslutte med hele boken. Det er her mange lesere av Bibelen bommer på målet. I min egen kristne sammenheng har vi en kultur for å sitere atskilte Bibelvers med stor innlevelse, for deretter å fylle dem med den meningen vi finner for godt. I mange menigheter prekes det regelmessig ut ifra et slikt prinsipp. Det kan jo gå bra, men ender vel så ofte laaaaangt ute på viddene i forhold til tekstens faktiske mening. La meg gi et lite eksempel.

I Matteus 18:20, sier Jesus,

- Dersom to av dere her på jorden blir enige om å be om noe, hva det enn er, skal de få det av min Far i himmelen.

Dette verset høres gjerne på bønnesamlinger, eller når man ønsker å understreke kraften i fellesskapet. Noen bruker dessuten verset til å fremstille Gud som en slags brusautomat. Bare fyr opp en bønn, så skal du nok få deg en flunkende ny iPhone på tampen av dagen. Men teksten snakker verken om bønn, kraften i åndsfellesskapet eller brusautomater, men kirketukt. Zoomer vi ut (v. 15-20), ser vi at Jesus faktisk gir råd til hvordan man skal takle en brors uomvendt synd. Referansen til to personer kommer fra GT og handler om den rettslige gyldigheten til to eller tre vitner, fremfor ord mot ord.

Zoomer vi ut litt til, ser vi at avsnittet tilhører delen av Matteus-evangeliet (16:13-20:34) hvor Jesus forbereder disiplene på tiden som skal komme, blant annet med fremveksten av Kirken (derav disse kirkelige ordningene). Zoomer vi ut litt til, på hele boken, kunne vi påpekt at Matteusevangeliet er skrevet til de jødekristne. Derfor er GT-referansen naturlig med tanke på deres nære kjennskap til skriften. Når Jesus sier at de skal få «hva det enn er», refereres det til situasjonen i avsnittet og indikerer en åndelig dimensjon ved kirketukt hvor Gud velsigner dem som er lydig mot hans ord.

Neste gang du leser et Bibelvers på Laget, i menigheten eller fra en sint nyateist, stopp opp – zoom ut – og se teksten i sin rette sammenheng.

KarlJohan.jpg

Karl-Johan Kjøde

Generalsekretær
kjk@nkss.no